Logopeden i skolan - Johanna Kristensson, Kärnhuset i Halmstad

En blogg om språk, läs- och skrivsvårigheter och digitala lärverktyg
  1. Nu har äntligen en efterlängtad app släppts för alla er med Androidtelefoner och Androidplattor (kräver Android 5.0 eller senare). Det är en välfungerande app där du kan ta ett foto på en text och få denna direkt uppläst i din telefon/platta. Detta utan att gå omvägar via olika andra ocr-appar mm. Allting sköts inui appen.

    Appen heter Claro ScanPen och finns sedan tidigare för iOS (vilket jag har skrivit om tidigare).

    Claro ScanPen för Android fungerar genom att du tar ett kort på en text, t.e.x en boksida eller annan text. Direkt efter att du har tagit ditt kort sker en ocr-bearbetning i appen. Googles egen talsyntes kommer sedan att läsa upp den text du markerar på svenska (du markerar enkel med ditt finger). Googles egen talsyntes har förbättrats enormt det senaste året och får faktiskt räknas som en av de bättre marknaden.

    Min egen gamla Androidplatta räcker i nuläget inte till för att testa appen ordentligt, men en kollega med en modern Androidtelefon fick det att fungera perfekt direkt.

    Gratis?
    Att ladda ner appen kostar inget. Det står att det finns köp inuti appen, men jag vet i nuläget inte vad det innebär (kanske någon annan vet?). Därför verkar det bara som att du kan köra utan någon kostnad (åtminstone tills jag vet bättre).

    Skärmdump från Google Play. Markera din text i
    ditt foto och få texten uppläst direkt.
     
  2. Lagom till skolstart ht 2017 kommer Oribi ut med sin app, Oribi Writer Edu, som vänder sig särskilt till skolor och kommuner, som vill kunna ordna mängdköp av appen till många elever och få tillgång till alla språk och finesser som finns i appen.

    Appen installeras gratis via App Store (och kan skjutas ut till alla elever via en MDM-lösning av en IT-tekniker) och sedan köps en licens direkt via Oribi. Det görs en enkel inloggning vid ett tillfälle och då låses allt som finns i appen upp för användaren. Inga ytterligare inuti-appen köp behövs.

    Avancerad rättstavning
    Appen innehåller avancerad rättstavning på svenska, engelska, tyska och danska. Ni som är vana vid datorprogrammen Stava Rex och SpellRight får exakt samma rättstavningsprestanda som med de programmen, fast i en iPad! Om din skola eller kommun redan har serviceavtal med Oribi (för Stava Rex och SpellRight) får din skola eller kommun en stor rabatt (upp till 50 %) på Oribi Writer Edu.

    Talsyntes och bokstavsljudning
    Appen fungerar som en egen ordbehandlingsapp där du skriver och sparar dina dokument. Dessutom kan du välja att aktivera bokstavsljudning och iOS talsyntes, som ytterligare hjälper dig med att skriva med s.k. skriveko.

    Vid köp
    När du köper Oribi Writer Edu från Oribi får du ett licensnummer som du skriver in vid ett tillfälle.

    Välj Ange avtalsnummer för skola

    Skriv in det avtalsnummer du erhållit från Oribi

  3. Både i grundskolan, gymnasiet och i högre studier kan det ibland vara bra att ha en snabb tillgång till de olika matematiska tecken som krävs för att t.ex snabbt kunna skriva en ekvation eller liknande.

    Det kan vara olika mattetecken som t.ex. π (pi), ≈ (ungefär lika med) eller ett ≤ (mindre eller lika med) som man snabbt vill kunna skriva, utan att behöva gå igenom olika menyer och flikar i de ordbehandlingsprogram man använder för att leta sig fram till dessa. Du kan också enkelt skriva upphöjda och nersänkta tecken.

    Oribi har därför (med produktionsstöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten) arbetat fram ett program/tillägg som kallas Mattetecken. Detta program/tillägg är gratis för vem som helst att ladda ner för både Google Docs (under fliken Tillägg > Hämta tillägg) och för PC (som tillägg till MS Word under fliken Oribi). Ladda ner programmet och installera från Oribis hemsida.

    Programmet lägger sig bredvid ditt dokument

    I både Google Docs- och PC-versionen lägger sig programmet som ett fönster bredvid ditt dokument. Välj enkelt (via en inställning) om du vill kunna behålla Mattetecken som aktivt program (så kan du stega dig fram med pilatangeterna och infoga olika tecken med tangentbordet via Enter- eller mellanslagstangenten) eller om du hellre låter ordbehandlingsprogrammet och tangentbordet vara aktivt. Vill du byta färg- och fontinställningar görs detta enkelt via Inställningsknappen.

    Programmet lägger sig bredvid ditt dokument






  4. Jag tipsar ofta om olika appar och program som kan vara bra i lärandet (i synnerhet för elever med lite extra behov av något slag) . Det är emellertid lite godtroget att tro att en mobil eller lärplatta endast kommer att användas i det språk-, läs- och skrivutvecklande arbetet, som t.ex. att läsa en ljud/talbok eller skriva en text med lite extra rättstavningsstöd. När ett barn/elev har en uppkopplad skärm till sitt förfogande finns det så mycket mer de kan göra. Det finns fantastiska möjligheter, men också en del fällor de kan gå i (om vi inte lär dem lite först).

    Vi lever i en tid där allt mer och mer kretsar runt en skärm. Hur mycket vi vuxna än försöker värja oss (eller det gör vi kanske egentligen inte...) så är det något vi behöver förhålla oss till eftersom det är den vardag våra barn/elever/vi befinner sig/oss i och lever i konstant. Skärmen kan på ett positivt sätt göra i princip hela världen tillgänglig, men kan också slå tillbaka på ett olustigt sätt om man inte känner till vad som händer om man t.ex delar en bild helt oreflekterat, lägger upp en inte-så-nice-post i en grupp eller inte är tillräckligt källkritisk etc. Ju mer man vet och kan, desto säkrare, roligare och utvecklande blir det att hänga på nätet.

    En regel till oss äldre (äldre än skoleleverna åtminstone) är att ungdomarna hela tiden försöker hitta sociala medier där vi vuxna ännu inte är befinner oss så ofta (hur många ungdomar har egentligen Facebook som sin arena? Inte många, just bara för att det främst är där många av oss vuxna befinner oss). Tro därför inte att du har full koll, utan det handlar mer om vilket förhållningssätt vi vill inpränta i våra barn, som t.ex. "skriv eller lägg inte ut något du inte kan stå för öga mot öga" (vilket i och för sig inte alla vuxna är så bra på. Har jag sett/läst).


    Mitt boktips ikväll till alla er som har barn/elever i lite yngre skolålder är boken "På skärmen - sociala medier för nybörjare" (utkom maj 2017) som vänder sig till unga läsare. I boken får du följa katten Sigge (lysande illustrerad av Clara Lindegren). I Sigge tror jag de allra flesta kan känna igen sig på olika sätt. Han visar tydligt (med glädje, sorg, ilska, viss godtrogenhet mm) på alla de olika känslor som kan drabba dig som du t.ex. blir uthängd på ett taskigt sätt på nätet, om inte tillräckligt många gillar din bild på Instagram, om man själv råkar lägga upp något (som kommer vara på nätet forever-and-ever), men också på glädjen i att träffa nya kompisar med samma intresse på nätet, sända film och på hur man egentligen tar den bästa selfien! Och MYCKET mer!

    Alla barn i åldern 8-12 (eller även lite yngre och äldre) borde läsa boken. Med internet finns det som sagt alla möjligheter. Ta vara på dem! Författare till boken är Petra Jankov och Johanna Stenius. Boken kan även köpas på Adlibris och Bokus.

  5. Om ett barn eller en elev har svårt att antingen göra sig förstådd pga. talsvårigheter eller har svårt med sin språkförståelse är det väldigt bra att komplettera det talade språket med hjälp av tecken. Detta kallas vanligtvis för TAKK - tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.

    Det är inte riktigt det samma som rent teckenspråk, som ju har sin egen grammatik och är ett helt eget språk. Man lånar helt enkelt en del tecken från teckenspråket för att förstärka det talade språket i kommunikationen med barnen och kallar detta TAKK.

    Vanligtvis är det de meningsbärande orden som tecknas. Detta är ofta substantiv och verb. Men även adjektiv och prepositioner kan vara bra att teckna för att förstärka och skapa förståelse för dessa. Ge gärna barnen olika tecken för känslor så att de kan uttrycka hur de känner i olika sammanhang och situationer.

    OBS! Att använda tecken stimulerar talspråkutvecklingen. Det hindrar den inte, vilket ofta kan vara en farhåga särskilt hos föräldrar som inte alltid vill att man ska börja använda tecken (just för att man tror att barnet inte kommer att börja prata bara därför). Som förskole/skolpersonal är det bra om du upplyser föräldrar om detta.

    Bara fördelar med tecken
    • Det finns många fördelar med att använda tecken i hela barngruppen. T.ex. så saktas ofta taltempot naturligt ner. Det blir helt enkelt lättare för alla barn/elever att hinna med.

    • Barn som har svårt med det talade språket (som t.ex. vid en språkstörning) behöver visuellt stöd och där är tecken ett väldigt bra komplement. Andra bra komplement kan vara olika sorters bild- och symbolstöd.

    • Rent motoriskt är det faktiskt enklare att teckna med händerna än att forma och kombinera olika språkljud till tal. Det finns små bebisar (redan vid sex månader) som tidigt kan lära sig kommunicera med tecken än att bilda sina första muntliga ord.

    Tips för att få det att funka
    • Jobba med tecken i hela barngruppen. Inte bara med de särskilda barn som behöver det extra mycket. Se det som att du skapar en inkluderande språkmiljö som stimulerar alla barn. När tecken blir ett naturligt komplement är heller det ingen som känner sig annorlunda.

    • Försök att använda tecken i meningsfulla sammanhang, dvs. inte bara under mer arrangerade former där t.ex. olika färger "pluggas" in (det kan man också göra så klart) eller i enstaka sånger. Fundera vilka tecken som kan behövas i olika situationer.

    • Gör det görbart för dig själv. Sätt ett mål att lära dig t.ex tre tecken i veckan (beroende på tid och möjligheter). Försök att använda dessa tecken i så många situationer som möjligt.

    • Låt inte bara en i pedagog/lärargruppen vara bärare av att använda tecken. Alla som arbetar med barnen behöver lära sig. Visa för barnen att tecken är en del av hur ni kommunicerar.

    • För att komma igång kan det vara bra att gå en teckenkurs. I Halmstad erbjuder vi detta på Resurscentrum Kärnhuset kostnadsfritt detta till alla våra verksamheter (förskola och grundskola). Olika kommuner har olika möjligheter till dessa kurser. Ta  reda på vad som erbjuds för just din kommun.

    • Tänk på att det är du som pedagog som är den språkliga modellen för de barn och elever du arbetar med. Även om inte barnen nappar med detsamma på tecken så håll i! Du kan göra vardagen så mycket mer begriplig för många om du är konsekvent och ger dem fler vägar till att förstå språket.

    Appen TAKK - vardagstecken med videosekvenser

    En app jag starkt rekommenderar för att komma igång snabbt med TAKK är appen med samma namn - TAKK (95 kr). I TAKK finns många vardagsord indelade i olika kategorier som kan vägleda dig i vilka tecken som kan vara bra att lära sig i olika situationer.

    Lätt att hitta i olika kategorier
    Det mest fiffiga med appen är att du även får en videosekvens till varje ord som visar precis hur du ska teckna ett visst ord. Klickar du t.ex på kategorin Aktiviteter & verb hamnar du på en sida som visar vanliga verb i bokstavsordning. Jag har ringat in ordet busa som filmsnutten efter visas hur du gör.