tidsenligaverktyg

Om skoldagen ska fungera ...

Det finns åtta punkter som behöver vara uppfyllda för att ett barns skoldag skall fungera. För barn med autism och/eller adhd-add är det än viktigare.

Malene LarssenDen tydlighet man behöver använda i sin undervisning av barn med npf-svårigheter
- mår alla barn bra av att få ta del av!
 

skriver Marlene Larssen på sin blogg
Alla har sina lättheter.

Dessa krav bör vara uppfyllda om skoldagen ska fungera:

1 VAR ska jag vara?
2 Med VEM ska jag vara?
3 VILKA böcker/saker ska jag ha?
4 VAD ska jag göra?
5 VARFÖR ska jag göra det?
6 HUR länge?
7 VAD krävs för att uppnå målen?
8 VAD ska hända sedan?

Vi kan försöka jobba efter de åtta punkterna, varje dag.
Även om vi inte alltid lyckas, är nog chansen att lyckas lite större, om man försöker följa dem.

Malene Larssen är pedagog, journalist, föreläsare och kbt-rådgivare för föräldrar, pedagoger och arbetslag som kommer i kontakt med barn som har svårigheter inom det neuropsykiatriska området.

maleneLovebomba dem skrev Malene när hennes senaste bok   

Man dör inte, men man blir en ganska knäckt människa 
blev utgiven 2011

 

rikigt normalMalene Larssen har även skrivit boken
Är jag riktigt normal mamma?

(2008)

 

 

 

 

 

 

Tags: NPF, ADD

 Skriv ut  E-post

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Skoldatatek.se är en gemensam webbplats
för Sveriges Skoldatatek
webbansvarig: Britt Hansson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.