IKT och specialpedagogik - Gunilla Almgren Bäck, Mölndal

Förebygga, överbrygga, utveckla med assisterande teknik
  1. Förebygga, överbrygga, utveckla: Tal-till-text och dess potential att främja elevers textproduktion i grundskolan Avhandlingen undersökte effekter av assisterande teknik (AT) på elevers berättande texter och läsfärdigheter, hur AT kan introduceras och vad elever beskriver om dess användning. Avhandling – nyheter  Assisterande teknik viktig på flera sätt för elever med läs- och skrivsvårigheter, LNU november 2024 … Läs mer
  2. Nu är det snart dags för Dyslexikongressen och jag kommer att föreläsa tillsammans med Idor Svensson (Leg. Psykolog, professor i psykologi m.m.) som är projektledare för en nationell forskningsstudie. I studien har forskarteamet undersökt ”om ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik (appar) kan förbättra läsförmågan för elever med läs- och skrivsvårigheter. Ett annat syfte … Läs mer
  3. Detta utvecklingsarbete har handlat om forskningsbaserad, systematisk verksamhetsutveckling som främjar inkludering och lärande och involverar all personal på 10 enheter. Under åren 2014 och 2015 har Mölndals Skolförvaltning fördjupat samarbetet med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Skolverket och Göteborgs Universitet m.fl. i syfte att ta ett helhetsgrepp om systematisk och hållbar forskningsbaserad verksamhetsutveckling som stärker kopplingen mellan … Läs mer
  4. ”Hur utformar vi lärsituationer där alla elever ges förutsättningar att vara delaktiga i lärandet och gemenskapen? Frågeställningen engagerar mig i mitt arbete som skolutvecklare och specialpedagog. Jag har nu fått lov att publicera artikeln digitalt. Den publicerades i tidskriften Dyslexi, nr 3, 2014. Svenska dyslexiföreningen  (Klicka på rubriken för att se hela inlägget.)